Shipping

Leverantörer som omnämns i detta blogg-inlägg

Unifaun Transportadministration

www.unifaun.se

Magnusson & Frej – Pack och Plock

www.magnusson-frej.se

Pack o Plock –  Pack och Plock

www.packoplock.se

Aktuella Events

 

Det finns inget som heter fri frakt

En av de bäst bevarade hemligheterna inom framgångsrik e-handel är att lista ut hur man skickar sina ordrar lönsamt. För frakt representerar en avsevärd kostnad för e-handlare, och om du inte gör din research, så kan du hamna i en situation där du går back på vissa ordrar då frakten äter upp hela marginalen.
Först kan vi konstatera – det finns inget som heter fri frakt. Vad det handlar om är en rabatt där du går in och subventionerar fraktkostnaden i hopp om att få nya kunder, eller fler ordrar.

Hur ska du då se på fraktkostnaden?

  • Du kan se det som en marknadsföringskostnad, då du väljer att ta kostnaden för frakten för att öka försäljningen.
  • Du kan också sälja frakt som en tjänst till dina kunder, gör du detta bra så kan du ha en god marginalförstärkare på varje order, men här gäller det att både förhandla sig till bra inköpspriser för frakten, samt att ha koll på orderingången då för kunden upplevda orimliga fraktpriser kan minska konverteringsgraden.
  • Du kan lägga på ett schablonbelopp på dina priser för att täcka fraktkostnaden.
  • Vanligast är väl kanske ändå att man säljer sin frakt för självkostnadspris
Oavsett synsätt – du måste veta vad en given produkt kostar att frakta, inklusive emballage, transportettiketter med mera, så du har koll på dina fraktkostnader. Men har du järnkoll på kostnaden för din frakt?
Innan du prissätter artiklar och frakter, använd en enkel tabell (ett enkelt exempel kan du ladda ner här), där du mappar upp alla kostnader du har för att få en produkt hela vägen fram till din kund. Många e-handelsentreprenörer blir chockerade över hur snabbt kostnaderna växer när man slår ihop dem – fastna inte i denna fälla.

3 Tips för att ha kontroll på fraktkostnaderna

1. Packa väl

Håll nere volymen per kolli. I de flesta frakter där det gäller styckegods är det volym som avgör priset jämf mot enbart vikt. Det gäller alltså att hitta ett emballage och inneremballage där man inte tvingas betala dyrt för att transportera luft. Din emballagesäljare kan rekommendera olika modeller av emballage till dina 10-20 vanligast säljande produkter / snittordrar och de borde täcka in 80% av dina paket. Resterande får man antingen ha fler sorters emballage i lager för att täcka in, eller improvisera när behovet uppstår, t ex skära ner kartonger och ändamålstillverka inneremballage ad hoc.

2. Goda relationer

Se till att välja ut en eller ett par samarbetspartner här. Använd en eller två transportörer och försök förhandla dig till ett så bra pris som möjligt. Får du upp  volymen så går det ganska fort att förhandla ner priset per kolli. Samma sak gäller emballage, se till att hitta en bra pålitlig leverantör av emballage, och få en personlig säljkontakt. Om du inte har tillräckligt omsättning för att få några större rabatter på emballage, försök gå ihop med någon annan e-handlare för att köpa större partier av emballage.

3. Minimera produktionskostnaden

Det är svårt att sätta en kostnad på arbetstid, men oavsett vad du eller dina anställda kostar i timmen så är det alltid värt att försöka titta på pack- och plockrutinerna. Hur mycket tid lägger ni på att plocka och packa ordrar, är också något man behöver hålla nere, i synnerhet när volymerna går upp. 2-3 onödiga minuter per order ger väldigt många timmar extra i månaden helt i onödan.
Försök att se hela flödet och skaffa en bra integration mellan affärssystemet och webbshoppen så kundens adressinfo går in automatiskt. Kombinera detta med en integration mot ett TA-system (Transportadministration) för att snabbt kunna boka transporter och skriva ut dagens alla fraktsedlar med ett enda knapptryck, t ex Unifaun har en suverän lösning på detta.
Minimera tiden du lägger på plock genom att ha en bra process. Använde genererade plocklistor,  ett bra affärssystem kan ge dig strukturerade plocklistor där du plockar i den ordning lagret är uppbyggt och tar många ordar per plockrunda. Ha en dedikerad packplats där det emballage du använder oftast är placerat rakt framfördig och resten längre bort beroende på hur ofta du använder den typen av emballage.
Återigen, se till att knyta till dig en bra leverantör på pack och plock, så kan du be din säljare / KAM här att besöka dig en gång då de garanterat kan ge dig värdefull information om best practice kring pack och plock.

Niklas Helgesson

Manager Business Unit ERP & E-commerce