IT-kompetens, moln och digital transformation–del 2

By mars 7, 2017 april 12th, 2017 IT-lösningar
Mobilt

IT-kompetens, moln och digital transformation–del 2

Se dig omkring. Hela vår värld är digitaliserad, eller snarare på god väg att bli. Med begrepp som ”Internet Of Things”, ”Big Data” och ”Augmented Reality” m.fl. får till och med den mest hugade ibland svårt att hänga med på alla plan i den tekniska utvecklingen. Tiden är redan förbi när man kunde tänkta att ”digitalisering” kanske vore en bra strategi för att modernisera sitt företag och skaffa sig ett försprång mot konkurrenterna. Idag konstaterar vi att den krassa verkligheten snarare uttrycks som det något brutalare ”digitalisera eller dö”. Digitalisering är inte ens en IT-fråga längre, utan istället någonting som pågår överallt runt omkring oss.

Se upp för Millennials!

I digitaliseringens upplevelsecentrum står så klart vår smarta telefon. Älskad och hatad, men som en skänk från ovan inte minst beträffande effektivitet och mobilitet. Till och med barnen är utrustade med en smart telefon idag. Ibland mycket långt ned i åldrarna, och min nioåring hemma är inget undantag. Han hanterar dessutom sin smarta telefon mer naturligt än vad jag gjorde för inte så länge sedan, och hans syn på teknik, elektronik och mobilitet är helt bekymmerslös. Vi från en äldre generation måste inse att vi är invandrare från en odigitaliserad värld, medan den yngre generationen – alltså millennials eller generation y – har fått det med modersmjölken. Detta konstaterande är intressant utifrån ett företagarperspektiv, för tittar man på hur millennials använder exempelvis sociala medier, samt hur de rör sig i spelvärlden och i den digitala djungeln, så inser man också att den verkligheten för dem är lika verklig som den verkliga verkligheten. Gränsen mellan att träffas på riktigt och över nätet är om inte utplånad, så i alla fall hårfin. För dem är världen redan digitaliserad. Millennials har också ett annat köpbeteende. De har ingen acceptans för söliga lösningar och blir uttråkade om inte köpet och leveransen kan ske omgående. De förväntar sig en fulländad köpupplevelse, en omedelbar belöning i varje köpsituation.

I kraft med att den unga generationen också är i full fart att göra karriär och med det vinner allt större ekonomiska muskler, kommer deras krav som konsumenter också att tvinga företagen att förändra sig för alltid. Den resan har redan pågått ett bra tag.

Är du på riktigt?

Lösningen – för det finns en sådan – är att lära dig kommunicera effektivt med kundernas smarta telefoner och deras användare, och faktiskt anpassa hela din digitala transformeringsstrategi därefter. Och just här kan du vara trygg med att du gör en långsiktig och bra investering. Det är nämligen inten tvekan om att telefonerna och de lösningar de kan erbjuda i form av appar, kommer att fortsätta att spela huvudrollen under en lång tid som vår fjärrkontroll mot världen. Egentligen har du och ditt företag inte något alternativ, för låter du bli att anpassa dig och tror du kan fortsätta göra affärer utan en digital transformation, ser du nog fram emot en vikande omsättning. Och det gäller i stort sett alla branscher.

Med andra ord – om allt fortsätter som vanligt hos dig, med dina vanliga administrativa rutiner och i dina vanliga säljkanaler – slutar du inte bara att vara konkurrenskraftig. Du kommer inte ens att vara en del av verkligheten för en stor del av befolkningen.

Thomas Fälldin är Key Account och affärsstrateg på Kon-IT. Han är civilekonom med inriktning mot organisationsteori, men har varit verksam i IT-branschen i över fem år.