3 tips för att öka konverteringen på din e-handel

By maj 8, 2017 E-handel

En konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du vill att de ska göra. Som e-handlare handlar det i de allra flesta fallen om att man vill att besökare i ens webbshop ska köpa någonting. Många e-handlare lägger mycket pengar på marknadsföring för att driva in besökare, vilket inte alltid innebär ökad försäljning. Att fokusera på att optimera din webbutik är både billigare, snabbare och ett enklare sätt att öka din konverteringsgrad. Här kommer några tips för hur du lyckas:

  1. Ha en bra struktur och visa vägen

De flesta som handlar på nätet har inte så stort tålamod. Hittar de inte vad de söker så är risken stor att de försvinner snabbt från din webbutik och letar sig vidare till någon av dina konkurrenter. Det är därför viktigt att skapa de bästa grundförutsättningarna för din potentiella kund, så du inte riskerar att dem ska lämna din sajt. En bra struktur på din sajt gör det enkelt för besökare att snabbt få en överblick över vad som erbjuds i din webbshop. Detta gäller både menyer och produktkategorier. Visa tydligt för besökare vad ditt företag erbjuder och gör det enkelt för dom att hitta vad de söker genom t.ex. en bra sökfunktion.

När besökaren väl har valt att beställa någonting så är det viktigt att du vägleder dem till ”nästa steg”, från produktsida och vidare genom beställ- och betalflödet.

  1. Gör kunden trygg

Det rapporteras väldigt mycket i media om bedrägeri på nätet och om du inte har ett etablerat varumärke är det viktigt att få kunden att känna sig trygg att handla hos dig. Här är några viktiga saker att du kan göra för att öka förtroende för dina kunder:

  • Ha tydliga kontaktuppgifter. Du bör minst ha en e-postadress som kunden kan kontakta dig på, men det är att föredra att ha med telefonnummer och om det är möjligt även fullständigt företagsnamn och postadress. Om ni finns i sociala medier är viktigt att det finns med på sajten.
  • Modern och snygg design och välskrivna texter. Säger sig självt, ser din webbutik proffsig ut och utan stavfel så ger den ett mer seriöst intryck.
  • Bra produktinformation, snygga bilder och filmer. Det är svårt för kunden att klämma och känna i en webbshop så det är viktigt att man beskriver produkterna detaljerat. Ha många bilder som går att förstora på produkterna och kombinera dem gärna med ett filmklipp som visar den ännu tydligare.
  • Välkända betalsätt och trygghetsmärkningar. De flesta kunder känner mest trygghet i att välja att betala mot faktura efter leverans. Se till att erbjuda flera olika betalsätt för att ge kunden möjlighet att välja själv hur den vill betala. Trygghetsmärkningar som Trygg E-handel eller Certifierad E-handel kan vara bra att använda för visa kunden att det går att lita på er.
  • Kundomdömen. Se till att få kundomdömen från de kunderna som har handlat hos er, så att besökaren kan se vad de tycker om er. Ta inte bort omdömen som kritiserar, utan besvara dem istället.
  1. Vad gör dig och ditt företag unikt? Berätta!

Varför ska kunden välja din webbutik framför konkurrenternas? Använd dig av USP:ar, Unique Selling Point, för att berätta varför och förmedla dem på din startsida, i dina annonser och sociala medier. Det finns fyra sätt som du kan konkurrera på med dina USP:ar:

  • Bättre. det du säljer håller högre kvalitet än vad som är vanligt.
  • Snabbare. Ex. du levererar snabbare än dina konkurrenter.
  • Annorlunda. Ex. ditt företag eller det du erbjuder skiljer sig från mängden.
  • Billigare. Ex. det du erbjuder skiljer sig markant i pris från resten av marknaden, oftast till det lägre priset.

Att hitta en eller flera USP:ar kan hjälpa dig att se vad du behöver göra för att förbättra din webbutik. Ett sätt att hitta USP:ar är att analysera sin bransch och fundera över vad den saknar. Lyckas du hitta det så har du ett rejält försprång gentemot dina konkurrenter.

Glöm inte att koppla din webbshop till Google Analytics eller liknande mätverktyg, så du kan mäta, analysera och optimera dina konverteringar. Lycka till!

Madelen Eriksson

E-handelsutvecklare